Entrevista a Xavier Rigol, product manager de Terpan.
La pandèmia ha canviat la manera de comprar, i Terpan proposa a la fleca adaptar els establiments a la nova realitat.
Terpan fa més de 40 anys que treballa al sector. Quin és el secret de la seva supervivència al llarg d’aquest temps?
Honestedat, professionalitat i innovació són, sens dubte, els pilars de l’empresa. La nostra visió de negoci és oferir sempre al client projectes que no només es basin en l’estètica, sinó que també serveixin per incrementar el rendiment, les vendes i els beneficis dels seus negocis. El nostre objectiu és que el local que reformem li faci guanyar més diners: implantem totes les tècniques de màrqueting, layouts específics, analitzem els comportaments de compra de la gent, etc.
Com s’ha adaptat l’empresa de forma interna a la crisi sanitària?
Ens trobem en una nova realitat, és clar. Els canvis han estat els comuns en totes les empreses d’aquest tipus. Ens hem adequat a totes les normatives vigents, així com a la instauració de molts elements en línia, que ens ha facilitat poder treballar internament i també amb clients. De totes maneres, la nostra empresa ja estava molt digitalitzada, amb la qual cosa aquesta nova normalitat no ens ha suposat un problema greu. Fins i tot, en l’època del confinament hem adoptat formes de presentació a distància de projectes als clients.
De cara als clients, han implementat algun tipus de novetat pel que fa a servei, o fins i tot pel que fa a producte?
El nostre equip de disseny està constantment pensant noves maneres d’exposar els productes i captar l’atenció.
La digitalització del món comercial està entrant cada vegada amb més força, cada dia veiem que les pissarres de tota la vida s’han canviat per panells LED interactius, hi ha dispositius per conèixer el nombre de clients que entren en una botiga, la forma de pagament de tota la vida ha evolucionat a caixers intel·ligents autònoms, etc. Cal anar incorporant elements nous en el disseny del mobiliari.
Oferim als nostres clients les últimes tecnologies en producte i disseny que hi ha al mercat. Precisament, la nostra empresa no només concep un local comercial com un lloc estètic únicament; per a nosaltres és un tot: ha de ser bonic, és clar, però a més d’això ha d’estar ben distribuït per potenciar les vendes, tenir una temperatura adequada, etc.
De quina manera creu que el tipus de productes i serveis que proporciona Terpan pot resultar especialment útil en aquests moments?
Sens dubte, aquesta situació ha reinventat de moltes formes els negocis. Ens trobem amb un procés de compra diferent del de fa mesos: abans podíem entrar als locals comercials sense cap restricció; a hores d’ara, veiem com hem d’esperar momentàniament a causa dels aforaments restringits o de distàncies de seguretat entre persones. Tot això causa que la venda hagi de ser molt efectiva i ràpida. El client ha de veure molt ràpidament el producte, que ha d’estar ben exposat i d’una forma ordenada i visible. Això ajuda al fet que la compra sigui ràpida i el client final tingui un nivell alt de satisfacció en aquest procés, cosa que causa fidelitat i venda futura.
Creu que la pandèmia marcarà permanentment alguns elements dels establiments o serà una cosa puntual?
Sens dubte, la situació viscuda marca nous estàndards de compra, espais, formes d’actuar, etc. Els locals hauran d’incorporar molts elements que abans no estaven previstos, els espais han de ser més amplis, etc. De totes maneres, tot això no serà per sempre, això canviarà en un futur i tot tornarà a ser com abans. Així doncs, el que realment necessitem ara mateix són botigues dinàmiques, que ens ofereixin la possibilitat d’adaptar l’exposició a les necessitats i horari dels clients. Cal ser positius. Res dolent dura per sempre.
Quines necessitats especials tenen les fleques en aquest sentit?
De sempre hem intentat que l’estètica i la funcionalitat vagin de la mà. Una cosa molt bonica, però poc practica acaba sent un error comercial, així que cal tenir en compte això a l’hora de dissenyar un espai comercial en el nostre sector.
Una botiga de pa té molta ‘activitat’, hi ha molt moviment: despatxar producte constantment, tallar el pa a les màquines, zones d’embalatge, servir pastissos i cafès, etc. No és una joieria on tot és molt calmat i pausat. És totalment necessari que el mobiliari vagi d’acord amb aquesta activitat, els materials han de ser resistents i pràctics, a més de ser de fàcil neteja. Nosaltres fa molts anys que pensem com facilitar-li la vida al forner/pastisser amb el nostre mobiliari, i disposem de solucions per a qualsevol necessitat.
“La decoració de la fleca no només ha de ser estètica; ha de fer augmentar les vendes. Una cosa molt bonica però poc pràctica acaba sent un error comercial”
Quin avantatge suposa per als clients la varietat de productes i serveis que ofereix Terpan?
Realitzem des de projectes globals de clau en mà, on intervé obra civil (obra, electricitat, pintura, instal·lació de mobiliari) fins a petites reformes on només s’instal·la el mobiliari comercial. Ens adaptem a cada client, però és veritat que, cada vegada més, el client busca un únic interlocutor i els projectes de clau en mà són més freqüents.
En el cas d’assumir projectes complets de decoració i equipament, Terpan treballa el ‘shop concept’. En què consisteix?
El ‘shop concept’ és un concepte global de veure un negoci. No em cansaré de dir que un negoci no només es pot mirar des de l’estètica; té infinitat d’elements en l’àmbit de màrqueting que s’han d’aplicar perquè tingui èxit.
Nosaltres ens basem en uns paràmetres que expliquem a la nostra web www.terpan.es. És una metodologia de treball que portem aplicant fa temps i que assegura èxit i beneficis econòmics als nostres clients.
Com beneficia, a més, el fet que Terpan sigui fabricant?
Ser fabricant suposa poder construir pràcticament el que faci falta, i això té enormes avantatges, ja que tot és possible. No hi ha limitacions ni de materials ni de formes (dins de la lògica). Podem fabricar qualsevol moble a mida per a qualsevol espai: això suposa un nivell d’acabats que no és possible amb mobles estandarditzats. La fabricació és preciosa, és com un naixement: dissenyes alguna cosa i després ho veus fet realitat, tot això sempre conforme les necessitats dels nostres clients.
I ja per acabar, ¿com li agrada el pa? Quin tipus és el seu preferit i on sol comprar-lo?
El pa, mmm… Pràcticament m’agrada tot, ha, ha, ha. Personalment, el meu favorit és el pa de llargues fermentacions i molt alveolat, gaudeixo amb un pa amb un gust intens. Si a més ho combinem amb un bon pernil ibèric i una copa de vi negre seria el complement perfecte per a una vetllada amb familiars o amics.
El pa sempre el compro a fleques, tenim autèntics mestres forners al nostre país que mereixen el reconeixement. Sempre he cregut que un forner és un creador i un artista, juga amb una cosa viva com és la massa de pa per elaborar el millor producte possible.
Terpan: molt més que maquinària, decoració i mobiliari
Nacuda l’any 1978, Terpan es dedica a les seves extenses instal·lacions a Viladecavalls al negoci de decoració, mobiliari i maquinària específic per a fleca, pastisseria, pizzeries i cafeteries. En els seus inicis, aquesta empresa familiar es dedicava únicament a la maquinària, però cada vegada està més especialitzada en la decoració i el disseny i fabricacio de mobiliari comercial. Al llarg dels seus 41 anys d’història, mai s’ha centrat només en el mercat català, sinò que treballa a tot l’Estat i França, de moment.
(Entrevista originalment publicada al Newspa 227)