Avui dia ja no es tracta de fer un bon producte i vendre’l, si no que l’experiència del consumidor és el que marca l’èxit del forner. Per això, oferir un espai acollidor i presentar el producte de manera visual és el que marcarà el futur del negoci. Però, quan parlem de futur, també parlem dels avenços tecnològics i com milloren l’ofici del forner.
Els hàbits de compra dels clients han variat força, dedicant cada vegada menys temps a la compra i exigint rapidesa en el servei. “Més que mai, ara cal tenir unes vitrines o una distribució de producte molt visual i molt fàcil d’entendre per al client on pugui situar ràpidament els productes i veure la variat que disposa. Això li facilita molt la compra”, indica Xavier Rigol, gerent de Terpan. Recomana una bona creació de circuits de compra (layouts) per facilitar al comprador la seva experiència. “Cal que els forners disposin de botigues molt venedores, ja que la botiga ha de ser el millor venedor”, assegura. També cal que tota la il·luminació sigui molt eficient i de baix consum, ja que les tarifes de llum són altes i cal estalviar al màxim, pel que recomanen il·luminació led i vitrines refrigerades de baix consum.
Així mateix, Jaume Cortés, gerent de Instamat, observa com a tendències en botiga la incorporació de sistemes d’autopagament, el fort increment de la venda de cafés, tés, etc., per emportar, i una major tendència a buscar locals més petits que permetin contenir els costos (energètics, lloguer, etc.) i evitar problemes de legalització d’activitats, potenciant-se els locals amb bona ubicació i molta rotació de producte.
“Un personal correctament qualificat sempre aconseguirà fidelitzar més la clientela i vendre millor el producte”
L’obrador i la tecnologia
A l’obrador, els avenços tecnològics permeten avui en dia racionalitzar i fer més eficient els processos flequers, escurçant els temps de producció i adequant-los a l‘estil de vida actual. “Recordem que, no fa massa anys, un forner s’havia de llevar a les 2 del matí o abans i començar tot el procés de fabricació i cocció. Avui dia, si l’estructura i espais ho permeten, pràcticament es pot fabricar de dia i utilitzar el fred per mantenir el producte i fins a coure’l l’endemà abans d’obrir les botigues. Òbviament, hi ha un component d’aixecar-se molt d’hora al matí per coure tot, però no és el mateix que haver-se de llevar a les 2 de la nit per començar a produir i coure tot el producte per tal que estigui llest a primera hora del matí quan obren les botigues”, assegura Rigol.
La feina del flequer sempre ha estat dura, amb moltes hores i el hàndicap de treballar de nit. No obstant això, les noves generacions estan adaptant la maquinària i el fred per tal de poder adequar els horaris i poder conciliar vida i feina. El sector s’ha adaptat a aquestes noves tècniques i cada cop es treballa més de dia i menys de nit. L’interès per la maquinària ha crescut perquè la tecnologia s’ha convertit en una necessitat per ser competitiu i tenir temps per gestionar el negoci.
“Les noves generacions estan adaptant la maquinària i el fred per tal de poder adequar els horaris i poder conciliar vida i feina”
I és que la maquinària pot oferir una millor qualitat de vida al flequer i fer la seva feina menys esclava, mantenint i millorant el resultat final, assegura per la seva part Jordi Montamat, CEO de l’empresa distribuïdora de forns i maquinària per a fleca Sermont. Així, la tecnologia permet automatitzar la part de feina flequera on la manualitat no té un valor afegit. “Cada flequer sap on està el seu valor artesanal. Fora d’aquest valor, la resta es pot mecanitzar, guanyant qualitat i temps”, assegura.
En el cas del pa, amassar, dividir, boleiar, fermentar, rentar estris i safates…, són processos que poden ser fets amb ajuda de la maquinària. Destaca també els abatidors, “encara per descobrir per molts forners, però que són una gran aportació a l’ofici”, ja que permeten que el flequer faci una bona producció d’una tirada, ho abati i pugui treure el producte de l’abatidor segons la demanda diària. Això suposa un estalvi de temps, diners i qualitat de vida.
En qualsevol cas, segons Mari Cruz Barón, sots directora de l’Escola Andreu Llargués, la formació del personal és la clau per a l’adaptació de la fleca als nous temps. A la botiga, un personal correctament qualificat sempre aconseguirà fidelitzar més la clientela i vendre millor el producte. A l’obrador, el personal format té més capacitat de crear, adaptar les noves tendències i utilitzar les noves tecnologies. “Això fa que la fleca continuï evolucionant i no quedi estancada”, conclou.