Buscar
Cerrar este cuadro de búsqueda.

La fleca amassa el futur amb excel·lència: nutrició i proximitat, essencial per al consumidor

La societat ha canviat després de diverses crisis, i la fleca s’adapta a les seves necessitats amb l’artesania com a bandera i incorporant productes més saludables i ecològics, a més d’incorporar brioixeria, pastisseria, productes salats i degustació.

En els darrers anys, s’han anat encadenant diverses crisis i situacions excepcionals, des del crash financer a la pandèmia i, actualment, la forta pujada de preus de les matèries primeres i l’energia arran de la guerra a Ucraïna. La societat en general es troba en un moment d’incertesa i reinvenció després de tot aquest catàleg d’inclemències econòmiques. La fleca, per suposat, no és aliena a aquest context, en el qual els gustos i necessitats dels consumidors han evolucionat molt ràpidament i de manera molt profunda.

Segons l’estudi Taste Tomorrow, elaborat per Puratos, 7 de cada 10 espanyols demanda productes flequers adaptats a un estil de vida saludable o a unes necessitats particulars de salut, i també l’aspecte ètic té cada vegada més pes en les decisions de compra dels ciutadans. Així, el consum almenys una vegada per setmana de productes vegans ha augmentat del 10 al 43% en 5 anys, i un terç dels espanyols adquireix setmanalment productes de proximitat o amb ingredients locals. Més important encara, l’artesanalitat serveix cada vegada més com a factor diferenciador per atreure el consumidor espanyol.

 
7 de cada 10 espanyols demanda productes flequers adaptats a un estil de vida saludable

Dieta saludable i nutrició

En la mateixa línea, un informe de Trades indica que per a molts consumidors, la pandèmia ha intensificat la importància de mantenir una dieta saludable i reduir el risc de malalties, eliminant  additius, conservants artificials i oli de palma, entre d’altres, reduint la sal i el sucre i apostant pels productes amb alt contingut de fibra.

La nutrició i la salut són cada vegada més importants per un consumidor que està molt informat i concienciat per no menjar determinats ingredients. Sembla clar que la tendència és cap a un tipus de producte amb menys greixos i sucres afegits i més ingredients saludables. El flequer, doncs, ha d’anar polint el producte per fer-lo cada vegada més saludable. El consumidor final és el que mana i el professional s’adapta a les seves necessitats.

En aquest sentit David Rovira, de la fleca Artipà (Taradell), Accèssit al Millor Jove Artesà Alimentari 2022, creu que una de les grans tendències que ens depararà el futur serà fer el pa amb gra germinat, en lloc d’utilitzar farines, ja que es tracta de l’essència del blat i té unes grans propietats nutricionals. Cada vegada es mira més la matèria primera, en lloc del preu, malgrat la inflació, i per això tenen tanta demanda els pans fets amb farines no refinades i de qualitat. Demanden productes fets amb ingredients més propers i fiables, i cada vegada hi ha més consciència del valor del pa i dels productes de fleca més nutricionals i saludables. “La gent aposta clarament per la qualitat, encara que el producte sembli més car, perquè de l’impacte positiu en la salut, a la llarga gasta el mateix, gràcies a la durabilitat del bon producte”, argumenta.

«La pandèmia ha provocat un augment del ‘localisme’, i la fleca respon a la cerca d’autenticitat i productes de proximitat»

Consumidor ètic

Al mateix temps, segons l’estudi de Trades, a mesura que el consumidor és més conscient de l’impacte de les seves compres en la salut del planeta, busca productes i fleques que l’ajudin a prendre decisions de compra més respectuoses amb el medi ambient, que prenguin mesures més significatives i demostrables per a abordar la crisi climàtica o redueixin l’ús de plàstic i envasos. En aquest punt, la pandèmia ha provocat un augment del ‘localisme‘, i el sector de la fleca es pot aprofitar per a respondre a la cerca de l’autenticitat i productes de proximitat per part del consumidor.

Així mateix, les dietes veganes, vegetarianes i flexitarianes estaven guanyant popularitat abans del Covid i, una vegada iniciada la pandèmia, van experimentar un gran creixement. Això es relaciona amb la major preocupació del consumidor sobre l’impacte ambiental de la producció de carn i lactis, així com el major reconeixement de la importància d’una dieta rica en fibra. Per a donar resposta a aquesta nova tendència, les formulacions riques en nutrients són una prioritat cada vegada major per als consumidors conscients de la salut, que valoren les qualitats saludables i nutricionals dels productes.

Emperò, després de suportar un dur confinament, el consumidor ha sortit amb ganes de sortir dels seus límits i explorar, jugar i gaudir d’experiències noves. En aquest sentit, busca productes alegres que l’ajudin a reconnectar-se amb els seus sers estimats. És per això que les fleques poden fer el pa encara més indispensable per als consumidors, ampliant els moments de gaudir dels seus productes. En termes més generals, es pot ressaltar la versatilitat dels seus productes per a adaptar-se a noves ocasions, com cuinar a l’aire lliure, moments en família, Diades, dates especials, etc.

Noticies relacionades

Amb el suport de: