Search
Close this search box.

Hisenda ajorna VeriFactu fins al 2027 després de la pressió de PIMEC i les patronals


El govern modifica el calendari d’obligatorietat del sistema arran de les demandes del comerç i turisme. 

El Ministeri d’Hisenda ha anunciat recentment que el Consell de Ministres aprovarà un Reial Decret-llei per ajornar un any l’entrada en vigor del sistema VERI*FACTU, el nou model estatal de registre verificable i transmissió automatitzada de dades de facturació. Amb aquesta modificació normativa, els terminis inicialment previstos per al 2026 queden traslladats al 2027, tant per a empreses com per a persones treballadores autònomes.

Així, els nous terminis d’obligatorietat seran:

– Empreses i persones jurídiques: 1 de gener de 2027

– Persones físiques (autònoms i empresaris individuals): 1 de juliol de 2027

La pressió del comerç de proximitat

Aquest canvi normatiu s’ha produït després de mesos de reivindicacions per part de PIMEC, a les quals s’hi van sumar el Gremi de Flequers de la Província de Barcelona, i de diverses patronals d’àmbit estatal (CEOPPAN, CEDECARNE i FEDEPESCA), que havien alertat reiteradament que els terminis inicials eren inassumibles per a la major part del comerç de proximitat i de les activitats artesanes. Les entitats advertien que l’adaptació a sistemes de facturació certificats, la renovació d’equips i la necessitat de formació tècnica implicaven costos i exigències desproporcionades per a microempreses i autònoms que no podrien assumir.

En aquest context, PIMEC Comerç i PIMEC Turisme havien sol·licitat formalment una moratòria mínima de dos anys per garantir una transició ordenada, acompanyada d’ajuts econòmics i programes de suport tècnic i formatiu. 

La majoria de fleques, així com altres negocis d’artesanai alimentària, són empreses familiars amb recursos tecnològics limitats i que una implantació precipitada hauria generat tensions financeres difícils d’assumir. Les demandes del sector també subratllaven la necessitat d’un període ampli per actualitzar TPV, integrar software certificat i adequar processos interns, especialment en negocis on el volum administratiu recau directament en els propietaris.

La pressió conjunta del teixit empresarial ha estat determinant per forçar el replantejament del calendari. El govern ha reconegut la necessitat d’ajustar els terminis de la reforma per garantir que la implantació del sistema es pugui fer amb garanties i sense comprometre la viabilitat dels negocis més petits, que representen una part essencial del teixit econòmic i social del territori.

Tot i valorar positivament l’ajornament, PIMEC i els gremis recorden que l’adaptació al nou model continuarà requerint inversions i coneixement tècnic, i que, per tant, serà imprescindible que l’Administració desplegui mesures de suport, deduccions fiscals, línies d’ajut, assessorament especialitzat i programes de formació per facilitar el compliment de l’obligació. Les entitats insisteixen que només amb aquest acompanyament es garantirà que el pas cap a la digitalització fiscal sigui realment inclusiu i proporcional a la realitat de les microempreses.

El sector considera que aquesta modificació normativa és un pas en la bona direcció, però insisteix que cal aprofitar el període fins al 2027 per assegurar que la digitalització obligatòria es faci amb criteris de proporcionalitat i equitat, evitant que els negocis més petits quedin despenjats en el procés.

Noticies relacionades

Amb el suport de: