Alimentaria i Hostelco es preparen per a la seva propera edició, programada del 18 al 21 de març del 2024, que inclou una nova àrea experiencial: Coffee, Bakery & Pastry. Aquest nou espai sorgeix com a resposta als desafiaments, formats i tendències emergents al mercat, amb l’objectiu de facilitar la trobada entre professionals de la distribució, el retail i el canal Horeca. A més, busca fomentar les relacions comercials i impulsar l’intercanvi d’experiències i coneixements a nivell nacional i europeu.
Enfocat en cafeteria, te, pastisseria, fleca, gelateria, xocolata i complements, aquest espai promet, així mateix, oferir l’oferta més completa en productes alimentaris, equipament, maquinària, accessoris i tecnologia. A més, no sols pretén posar en valor aquests àmbits del canal Horeca, sinó que vol oferir l’oportunitat de viure una experiència a través de múltiples iniciatives que ajudaran a conèixer les darreres novetats i tendències del mercat.
El Gremi, protagonista
El Gremi de Flequers de la Província de Barcelona i la Baking School Barcelona Sabadell tindran una participació activa en aquesta nova edició d’Alimentaria i Hostelco. Dins d’aquest espai dedicat a la fleca i tota la cadena de valor, el Gremi comptarà amb un stand dinamitzador que posarà en valor la fleca artesana. A més a més, també hi haurà demostracions de l’equip de fleca que va representar Espanya al Mondial Du Pain 2023 i el mestre flequer Yohan Ferrant i s’acolliran interessants taules rodones.
Així, més enllà de l’exhibició, es planifiquen activitats de dinamització experiencial, com ara degustacions, tasts i sessions de formació. Entre els esdeveniments destacats hi ha la final espanyola del Campionat Mundial de la Pizza Napolitana i l’espai estarà animat per demostracions del jove col·lectiu de pastisseria Taula Dolça units per la passió del dolç i l’integrant més reconegut del qual és Lluc Crusellas, World Xocolata Masters 2022.
El sector flequer: rellevància i noves tendències
El sector forner és un dels més rellevants del país: amb 45.000 punts de venda propis, satisfà la necessitat diària per individu de 35kg anuals, segons les darreres dades disponibles de la Confederació Espanyola d’Organitzacions de Forns, CEOPAN.
El mercat de productes industrials acapara el 70% de les vendes en volum i el 54% en valor, i està concentrat a les mans de quatre companyies multinacionals de molt grans dimensions. Això és un repte més per al sector, que a més a més ha d’afrontar alts costos de consum energètic, així com l’escassetat de matèries primeres relacionades amb el pa realitzat amb cereals antics o ecològics.
En aquest context, és fonamental transmetre que a Alimentaria & Hostelco, l’innovador sector Coffee, Bakery & Pastry reunirà els experts més destacats i proveïdors líders amb l’objectiu de donar suport als professionals forners en el descobriment de nous conceptes, actualitzacions de productes i estratègies que responen als gustos, necessitats i moments de consum contemporanis.
Entre les tendències, destaca la creixent demanda d’aliments més saludables. La preferència per opcions amb menys sucre, greix, gluten i carbohidrats, que incorporen fruites com a endolcidors i tornen a mètodes d’elaboració tradicionals amb ingredients ecològics és evident. La sostenibilitat també ha esdevingut un criteri crucial per als consumidors, influint en les eleccions de consum.
El veganisme i l’adopció d’aliments “nets”, com a productes de xocolata endolcits amb sucre de flor de coco, són tendències en creixement ràpid. A més, els aliments funcionals, que ofereixen beneficis positius per a la ment o el cos, seran protagonistes els propers anys.
Així, el sector Coffee, Bakery & Pastry d’Alimentaria & Hostelco, en col·laboració amb el Gremi de Flequers de la Província de Barcelona i d’altres, proporcionarà als forners una oportunitat única per explorar noves tendències, accedir als coneixements d’experts i connectar amb proveïdors líders. Aquí es podran descobrir productes innovadors o evolucionats, tècniques de panificació d’avantguarda, models de gestió de negocis moderns i equips que optimitzen eficientment l’energia, entre altres aspectes clau.
El cafè: un dels grans protagonistes del Canal Horeca
El cafè, un dels productes més consumits a Espanya i nivell mundial, mereixerà un gran protagonisme en aquest nou espai. Amb el 63% dels espanyols consumint almenys una tassa al dia, i el 78% gaudint-ho en companyia com un acte social, Espanya destaca com un dels principals productors de cafè torrat i soluble a Europa.
El 20% d’aquest consum passa a bars tradicionals i confirma el seu impacte a l’economia del canal Horeca. A més, la post-pandèmia ha impulsat el costum de romandre més temps a la llar, entre altres coses teletreballant, generant així un consum més gran en l’àmbit domèstic que repercuteix en l’augment de vendes de cafè al canal retail.
El mercat del cafè és dinàmic i evoluciona constantment en formats, varietats i especialitats gurmet. El consum implica la demanda d’altres productes clau i la creació de nous models d’establiments, com ara les Coffee Bakery, que encaixen molt bé amb els nous hàbits dels consumidors.