Manel Cortés, director tècnic de Newspa i expert en fleca, i Mari Cruz Barón, sotsdirectora de l’Escola de Flequers Andreu Llargués, apunten la importància del producte salat, la formació professional i mantenir la qualitat.
“En general, el sector ha augmentat les vendes, tant en productes flequers com en pastissers i en brioixeria”, analitza Manel Cortés, director tècnic de Newspa i assessor i consultor expert en fleca. “Això probablement és degut al fet que la gent passa més temps a casa, encara que la caiguda de la restauració ha fet mal a moltes fleques. Crida l’atenció que han augmentat molt els encàrrecs de productes exclusius i personalitzats”, subratlla.
D’altra banda, Cortés posa l’accent en “la pujada de les gammes quarta i cinquena, una interessantíssima branca de negoci per a la fleca. Es tracta d’un mercat en clar creixement en països com França, Alemanya i Suïssa, i tin drà molt futur a casa nostra. El salat, el càtering i els plats preparats són elaboracions que no suposen molta dificultat per a nosaltres i que els clients demanden cada vegada més, i ens servirà per a fidelitzar-los”.
Per la seva banda, la sotsdirectora de l’Escola de Flequers Andreu Llargués, Mari Cruz Barón, comparteix aquesta visió sobre el consum de pa. “La Covid no ha afectat al pa, té fins i tot més demanda. I crec que la gent valora encara més que abans el producte proper, de barri. És clar que la degustació ha experimentat una forta caiguda, i que, pel fet que ens ajuntem menys i fem menys celebracions, la pastisseria s’ha vist molt afectada”, opina. Sigui com sigui, “hem de seguir formant-nos, perquè el sector va canviant molt ràpidament. Les necessitats de la gent han evolucionat, i ens hem d’adaptar a aquesta evolució”, assenyala. “Ara és un bon moment per formar-se, ja que, amb tantes restriccions, és una de les poques coses que sí que podem fer. És per això que l’Escola està en ple rendiment, amb moltes iniciatives i cursos de tota mena, des de formació de base i certificats de professionalitat a master classes d’excel·lència i tallers d’especialització, a més del Màster, per descomptat”, explica.
S’enorgulleix que “l’Escola només va interrompre la seva activitat pública els tres primers mesos de la pandèmia, els corresponents al confinament, i el juny ja tornàvem, amb totes les mesures de seguretat”. Reconeix que “al començament, va costar una mica adaptar la formació a la nova realitat, però els alumnes venien amb tantes ganes que ens van donar força per canviar tots plegats el xip, i continuar oferint formació de màxima qualitat malgrat les restriccions, adaptant-la a la nova manera de treballar”.
Barón confia en el fet que “qualsevol elaboració flequera ben feta, amb matèries primeres de qualitat i respectant el producte i els temps de fermentació, té bona sortida en el mercat actual”. Dit això, creu que, després de la pandèmia, són tendència “els pans més grans, ja que passem més temps a casa i preferim reduir les sortides a comprar, i els productes més saludables, artesans i naturals, especialment els de massa mare”.
També creu (al igual que en Yohan Ferrant, director de l’Escola de Flequers Andreu Llargués) que la gamma del salat, “és quelcom molt interessant per als flequers, ja que la matèria primera bàsica es pot elaborar fàcilment i no és complicat tenir un bon catàleg ben assortit de salat per a berenars, sopars, pica-pica i càtering. Oferir un menú a migdia, per exemple, pot ser més senzill del que pensem, i és molt apreciat pel client. Moltes vegades, és tan fàcil com posar una sandvitxera a l’obrador, i les possibilitats són infinites: coques salades, entrepans calents, canapès, pizzes…”, enumera. “Això sí: la gent sap el que compra, i detecta la qualitat de seguida. Així que el futur, com sempre, demana fer les coses ben fetes”, incideix.