Buscar
Cerrar este cuadro de búsqueda.

El pa també és beneficiós en dietes hipocalòriques

Un estudi clínic demostra que no s’ha d’excloure de les dietes d’aprimament i que, fins i tot, ajuda a seguir millor el règim

De nou, un estudi ha demostrat les bondats del pa sobre l’organisme i ha ajudat a desmentir amb proves empíriques els mites que, des de fa tants anys, contaminen la visió que existeix en la societat del pa, afegit al desconeixement que es dóna en alguns casos. El pa i altres aliments rics en hidrats de carboni són els primers a ser extrets d’una dieta per a perdre pes. Malgrat això, la Unitat de Nutrició Clínica i Dietètica de l’Hospital La Paz de Madrid ha demostrat que excloure el pa d’una dieta d’aprimament no està justificat i no ha de formar part de la pràctica clínica. En aquests termes es va pronunciar la directora de l’estudi, Carmen Gómez Candela, en relació als resultats de l’estudi que va posar en marxa. La investigació compara els resultats obtinguts entre dos grups de dones que segueixen dietes hipocalòriques controlades per experts, en el primer cas, amb pa, i, en el segon, sense pa. La tesi inicial que es volia demostrar era que els resultats després d’una dieta que inclogués el pa i d’una altra que no l’inclogués serien els mateixos. No obstant això, els resultats van anar més enllà i van ser millors en el grup amb pa.

Fer dieta amb pa

French rolls

El grup que va seguir la dieta amb pa va millorar significativament el seu perfil calòric i es va aproximar a les recomanacions nutricionals estipulades pels experts, reduint el percentatge de greix i augmentant l’aport d’hidrats de carboni. Aquesta aproximació als objectius nutricionals no es va produir en el grup sense pa, en el qual, malgrat assolir la reducció calòrica que es cercava, el perfil calòric no es va modificar. Però, a més, els investigadors van constatar que l’absència de pa pot desplaçar les ingestes cap als grups de carns i greixos, repercutint de forma negativa en l’equilibri de la dieta i el perfil calòric.

Per altra banda, sense pa es va observar que el nombre de transgressions a la dieta va ser major. L’estudi el van iniciar 122 dones d’entre 45 i 55 anys, que es caracteritzaven per una ingesta calòrica superior a les seves necessitats, una dieta desequilibrada i un baix nivell d’activitat física. D’aquestes, només van finalitzar el tractament de 16 setmanes 104 dones. Es van registrar, així, 18 abandonaments, 5 en el grup amb pa i 13 en el grup sense pa. Els investigadors expliquen que incloure una ració de pa durant els àpats pot incrementar la sensació de sacietat. Les dones que havien menjat amb pa manifestaven una major sacietat als 60 i 90 minuts que les dones que havien ingerit un menú igualment hipocalòric però complementat amb altres fonts d’hidrats de carboni, com ara l’arròs o la pasta.

L’estudi es va fer sobre dones d’entre 45 i 55 anys perquè són el col·lectiu més demandant de dietes d’aprimament. Segons González, però, els resultats no haurien de canviar en el cas dels homes o d’altres grups d’edat.

Al final de la intervenció de 16 setmanes es va aconseguir millorar l’estat nutricional de les participants, que van perdre una mitjana de 4 quilos de pes sense reduir massa muscular, és a dir, que la reducció responia només a massa grassa.

També existeixen altres mites, com que segons el moment de la ingesta, el pa engreixa més o menys. Però res tenen a veure amb la realitat i González recorda que únicament es tracta de respectar les tradicions culturals per establir els moments adients. Tanmateix, González afirma que el consum recomanat de pa seria entre 200 i 250 grams diaris repartits en diferents ingestes durant el dia. Modificar aquest desconeixement social només provindrà de tota una tasca educativa en relació a l’alimentació. En opinió de la directora de l’estudi, s’ha de tenir cura del concepte del pa, s’ha de reinventar de cara al consumidor i, sobre tot, s’ha de potenciar el pa integral. González destaca, per exemple, la iniciativa de reduir la sal del pa i afegeix que per desmentir tots aquests falsos mites al voltant del pa s’ha de continuar parlant sobre el tema per conscienciar la gent.

Educació nutricional

L’estudi també contemplava un programa d’educació nutricional de les pacients per tal de modificar la seva conducta alimentària. Així, al principi i al final de l’estudi les dones van respondre a un qüestionari per determi- nar quins eren els seus coneixements sobre el pa. Tot i que un alt percentatge de les participants en valorava de manera positiva la seva qualitat nutricional, un cop finalitzada la investigació quasi la totalitat de les dones consideraven saludable la inclusió del pa en tots els àpats. També van millorar els seus coneixements sobre els nutrients que aporta, sobre els beneficis del pa integral o sobre la seva inclusió com a component essencial de la Dieta Mediterrània. També com a part del programa d’educació nutricional, es va incrementar el nombre d’àpats al dia per tal de reduir el mal hàbit de picar entre hores que, tal com afirmen els experts responsa- bles d’aquest estudi, és una pràctica molt comuna entre les persones que pateixen sobrepès i obesitat.

Altres beneficis del pa sobre l’organisme

El pa, com ja hem apuntat, és ric en hidrats de carboni de baix contingut en matèria grassa, un component bàsic de la dieta i font d’energia. A més, aporta proteïnes procedents del blat, un cereal que ha estat essencial en la nostra alimentació al llarg de tota la història. El blat és una bona font de vitamines del grup B (B1, B2, B6 i niacina) i d’elements minerals (sodi, potassi, magnesi).

A més, conté fibra que està present en major mesura en el pa integral. En les persones diabètiques, aquesta presència extra de fibra del pa integral ajuda a regular els nivells de sucre en sang i a fer més lent i progressiu el pas de la glucosa cap a la sang.