Buscar
Cerrar este cuadro de búsqueda.

El pa, un aliment imprescindible en la dieta mediterrània tradicional

La demanda de comunicació sobre nutrició acostuma a ser per tal que els destinataris “aprenguin» i alineïn les seves accions relacionades amb la nutrició d’una manera nova o diferent. Tenint en compte el context dels efectes ecològics dels nostres patrons dietètics vistos durant l’última dècada, així com el creixent nombre de malalties relacionades amb la dieta arreu del món, és comprensible aquest interès. Però, com passem del coneixement a l’acció?

En la recerca de la comunicació nutricional, és important centrar-se en els contextos socials significatius per dissenyar els missatges nutricionals. A més, és molt important entendre com són percebudes individualment les normes socials, ja que poden influir en el comportament, així com la consideració dels contextos socioculturals en els quals es transmeten i reprodueixen uns certs valors i normes.

El pa és un dels aliments més significatius de la història de l’ésser humà. Durant mil·lennis, ha estat l’aliment principal de la dieta de pobles d’arreu del món.

En la dieta mediterrània tradicional, el pa i els llegums són essencials. El pa incorpora gran part dels hidrats de carboni necessaris, i els llegums aporten proteïnes, tots dos equilibrant la dieta.

El cereal aporta aminoàcids com la metionina -que intervé en el metabolisme dels greixos, reduint la seva acumulació en el fetge i les artèries; contribueix a desintoxicar el cos; participa en la funció digestiva i limfàtica; disminueix la feblesa muscular i potència la salut del cabell, pell i ungles.

Els llegums, per part seva, aporten grans quantitats de lisina, necessària per a la construcció de massa muscular, recuperació de lesions i ferides, producció d’hormones, enzims i anticossos. També participa en l’absorció del calci i estimula l’alliberament de l’hormona del creixement.

Pa a la dieta

El pa no només proporciona energia, sinó també nutrients molt valuosos. Els pans integrals contenen les vitamines, els minerals i la fibra del gra integral.

Ingredients del pa

El pa integral conté tots els nutrients del gra, per tant proporciona una varietat de nutrients essencials i fibra. Els pans integrals en particular contenen gairebé tots els ingredients del gra de cereal, especialment:

•Carbohidrats en forma de midó: una font ideal d’energia

•Fibra dietètica: el gra de cereal és una de les nostres fonts més importants de fibra dietètica

•Minerals, particularment ferro, magnesi i zinc. El ferro és un component del pigment sanguini i muscular i transporta oxigen. El ferro regula els processos d’excitació en el sistema nerviós i els músculs (músculs cardíacs) i el zinc és important per al sistema immunològic.

•Proteïna vegetal: important bloc de construcció de cèl·lules i proveïdor d’energia la vitamina B1, que enforteix la concentració, la memòria i l’estat físic. És la nostra «vitamina dels nervis»; Vitamina B6, que és important per al metabolisme i la formació de la salut.

La farina i el seu contingut nutricional

Els nutrients del gra no estan distribuïts uniformement: mentre que l’endosperma (l’interior del gra) conté principalment midó i proteïna, la majoria de les vitamines, minerals i fibra es troben en les capes exteriors del gra.

En el cas de les farines integrals, les capes superficials del gra també es molen, de manera que la majoria dels ingredients valuosos es troben en el pa integral. Per contra, en les farines pures, especialment en la farina de blats més blancs, només hi ha una part dels nutrients, ja que les capes exteriors s’eliminen durant la molta.

El pa contribueix a una dieta saludable

El pa és part d’una dieta equilibrada. Qualsevol que consumeixi principalment pa integral i altres aliments amb una alta proporció de fibra (productes de cereals, verdures, fruites) ja té una molt bona base per a seguir una dieta sana. Perquè una dieta alta en fibra i carbohidrats complexos conté:

• Menys greixos amb àcids greixosos desfavorables (saturats)

• Menys colesterol

• Menys aliments d’origen animal

• Menys sucre

• Carbohidrats més complexos (midons)

• Una densitat energètica moderada (calories moderades).

Per a mantenir una dieta equilibrada, és necessària la fibra dietètica de cereals, fruites i verdures. La ingesta total de fibra ha de ser de 30 a 40 grams per dia per a adults. Com a mínim, la meitat de la fibra ha de provenir de cereals i la resta de verdures i fruites.

Índex glucèmic i esgotament de nutrients

L’índex glucèmic (GI) indica l’efecte dels aliments en els nivells de sucre en la sang. Els productes de pa i elaborats amb grans sencers tenen un índex glucèmic més baix que els productes de farina blanca.

Per a prevenir l’obesitat i la diabetis, la recomanació és menjar molts carbohidrats de GI baix, com pa (integral), pasta, arròs o flocs de cereals, així com fruites i verdures. Atès que els hidrats de carboni només entren a la sang lentament, s’eviten nivells de sucre en sang perillosament alts. El metabolisme de la insulina també està menys estressat.

Efecte de la fibra dietètica

Les fibres dietètiques són components vegetals no digeribles que no aporten energia. No obstant això, no són inútils, sinó una part important d’una dieta saludable. Els cereals contenen principalment fibres dietètiques que tenen un efecte potenciador sobre la funció intestinal.

La fibra estimula la masticació i et manté ple durant molt de temps. L’efecte més important de la fibra dels cereals és la seva influència en l’intestí: atès que la fibra no es digereix en l’intestí prim dels humans, acaba en l’intestí gros juntament amb altres residus d’aliments no digerits. A causa de la seva estructura química, poden retenir aigua, i s’inflen i augmenten l’ompliment intestinal. Part de la fibra dietètica serveix com a aliment per als bacteris intestinals beneficiosos que viuen en l’intestí gros. Amb una àmplia ingesta de fibra dietètica, els bacteris intestinals poden multiplicar-se ràpidament i, a través de les seves cèl·lules, també contribueixen a l’augment del contingut intestinal. L’ompliment intestinal és un incentiu perquè els músculs de l’intestí transportin les restes de menjar fora de l’intestí més ràpidament.

Noticies relacionades

Amb el suport de: