Buscar
Cerrar este cuadro de búsqueda.

«Les noves generacions estan adaptant la maquinària i el fred per tal de poder adequar els horaris i poder conciliar vida i feina»

Entrevistem a Xavier Rigol, gerent de l'empresa especialitzada en decoració i maquinària per a fleques, pastisseries i obradors, Terpan, per conèixer la seva opinió sobre la fleca i les seves perspectives de futur. 



En quins aspectes creu ha canviat la fleca i les seves necessitats arran de les darreres crisis: pandèmia, inflació,…?

La fleca com tots els negocis ha experimentat canvis. Pandèmia, inflació, la guerra Ucraïna amb la consegüent pujada d’electricitat preu del cereal, etc…

Sobretot els hàbits de compra dels clients han variat força, abans dedicàvem més minuts a la compra ara els clients volen rapidesa en el servei. Més que mai ara cal tenir unes vitrines o una distribució de producte molt visual i molt fàcil d’entendre per al client on pugui situar ràpidament els productes i veure la varietat que disposa. Això li facilita molt la compra. També cal que tota la il·luminació sigui molt eficient i de baix consum, les tarifes de llum són altes i cal estalviar al màxim. Des de TERPAN el nostre mobiliari equipa ja des de fa molts anys il·luminació Led de baix consum i les vitrines refrigerades són també de baix consum per obtenir uns mobles molt eficients a nivell energètic.

Aquests aspectes milloren molt la venda, des de TERPAN tenim molta cura en la creació de circuits de compra (layouts) per facilitar al comprador la seva experiència. Cal que els forners disposin de botigues molt venedores, “la botiga ha de ser el millor venedor”

S’ha incrementat l’interès a ampliar l’oferta a través de la degustació? Quina és la seva percepció del sector en aquesta qüestió?

La degustació sempre ha estat un complement al forn de pa. És el que seria una referència creuada en el món del màrqueting. Aprofitant que ja es tenen entrepans, croissants, pastissos etc… només cal incorporar el mobiliari de cafeteria i vàries begudes per tal de tenir una degustació.

La degustació sempre ha cobert les hores mortes de venda pura i dura del que seria pa i brioixeria. Les franges on hi ha menys venda de producte. Mig matí les tardes cap a les 19 tarda… es on la venda cau i on ve més de gust asseure’s a prendre un cafè , xerrar, comentar coses feina… amb un cafè i una pasta, entrepà, pastisset, etc… Cal aprofitar això per tal d’implementar-ho a les botigues si l’espai que es disposa ho permet.

Si es disposa de l’espai per poder-ho incorporar la degustació pujarà el tiquet mig d’un forn de pa, a més de fidelitzar la clientela i oferir un espai social on el nexe d’unió serà la alimentació. Resumint, és molt interessant d’introduir la degustació ja que augmentarem els ingressos d’una forma considerable.

En quant a maquinària, els avenços tecnològics permeten racionalitzar i fer més eficient els processos flequers (fermentacions, ultracongelacions, etc…). Ha crescut l’interès en aquesta maquinària? Ha canviat el perfil dels treballadors de la fleca? Creu que el sector s’està adaptant als nous mètodes i tècniques que permeten conciliar millor la professió amb la vida privada?

Sense dubte, els avenços tecnològics al sector han fet els processos molt més eficients i que els temps de producció s’escurcin i s’adeqüin a la vida actual.

Recordem que un forner no fa massa anys s’havia de llevar a les 2 matí o abans i començar tot el procés de fabricació i cocció.

Avui dia, si l’estructura i espais ho permeten, pràcticament es pot fabricar de dia i utilitzar el fred per mantenir el producte i fins a coure’l a l’endemà abans d’obrir les botigues.

La feina del flequer sempre ha estat dura, moltes hores i el handicap de treballar de nit. Les noves generacions estan adaptant la maquinària i el fred per tal de poder adequar els horaris i poder conciliar vida i feina. El sector s’ha adaptat a aquestes noves tècniques i cada cop es treballa més de dia i menys de nit.

Òbviament, hi ha un component d’aixecar-se molt d’hora al matí per coure tot, però no és el mateix que haver-se de llevar a les 2 nit per començar a produir i coure tot el producte perquè estigui llest a primera hora del mati quan obren les botigues.

 Quines creu que són les tendències de futur?

El futur és difícil de saber, però bé, intentarem donar una visió del que creiem que poden ser les tendències de futur.

En primer lloc a TERPAN creiem que anem cap al que nosaltres anomenem “La botiga espectacle” metafòricament hauríem d’aconseguir que la botiga o punt de venda fos com un teatre, on el públic pogués veure:

  • Show cooking: cada cop més s’està incorporant un petit obrador al mateix punt de venda on es veu com s’elabora i es fabrica el producte davant del client. Això dona molta confiança al client, ja que esta veient com s’estan fent les coses mentre ell compra. Garantia de qualitat i de “acabat de fer” i “exclusivitat de producte”

A TERPAN sempre busquem la manera d’introduir aquest valor afegit al disseny i a la distribució de les botigues per tal que el nostre client obtingui un punt de venda diferenciador als demes establiments

  • La il·luminació es un factor clau, saber crear una il·luminació general suau i potenciar les zones on hi ha el producte per donar-li importància o zones menys venedores de les botigues, és clau a l’hora de la venda.
  • La incorporació de la degustació, tal com hem comentat abans, una bona elecció si l’espai del local ho permet per tal de millorar les hores en les quals la venda és més fluixa.
  • Treballar les olors provinents de l’obrador son un meravellós al·licient olfactiu i de venda.

La nostra percepció es com si a l’entrar a un forn de pa entréssim a una obra de teatre amb diferents focus d’il·luminació que ens donen importància a zones i on els ulls se’ns desvien sense adonar-nos, també és molt important treballar el tema de les olors. La olor que surt del obrador i que inunda la botiga es un meravellós al·licient de venta, “acabat de fer”.

Hem d’intentar treballar els sentits del comprador per tal que la seva experiència de venda sigui única i així torni i sigui fidel. Des de TERPAN utilitzem moltíssimes eines a nivell de màrqueting i visual merchandising per tal de potenciar tot l’explicat anteriorment, la clau de l’èxit és molts cops en ajuntar molts petits detalls que fan un local de venda únic i d’èxit.