Buscar
Cerrar este cuadro de búsqueda.

La campanya ‘Bon dia amb pa’ comença el tercer any de camí amb resultats engrescadors

Bon dia amb pa 1

 

Des de 2019 s’està desenvolupant, amb suport institucional estatal i europeu, la campanya “Bon dia amb pa!”. Aquest programa pretén informar i formar nutricionalment a nens de 6 a 12 anys (i al seu entorn familiar i educatiu) sobre la necessitat de prendre pa diàriament, per tal de portar una dieta equilibrada i una vida activa. Compta amb una aportació del 70% per part de la Unió Europea i té una durada de tres anys, de 2019 a 2021.

Així, segons informa Ramón Sánchez, director de l’Organització Interprofessional de Cereals Panificables i Derivats (Incerhpan), “A hores d’ara ja hem començat amb les primeres accions del tercer any de campanya i els resultats obtinguts en els dos anys previs són molt positius”.

El primer any, el 2019, el nombre total d’impactes reals va superar els 40 milions i el 2020 es va situar en els 19 milions.

Bons resultats, però feina per fer

I és que, a la fi de cada any de campanya, s’ha efectuat una avaluació de la percepció del pa per part de famílies amb fills entre 6 i 12 anys. L’estudi el realitza una entitat especialitzada i independent.

En l’últim informe, de desembre de 2020, s’ha constatat que el pa és un aliment que està molt present en la llista de la compra de les famílies, encara que el seu consum ha baixat durant els últims anys. Prova d’això és que el 39% de les llars espanyoles amb nens d’entre 6 i 12 anys consumeix pa menys de dues vegades al dia, tal com es desprèn de l’estudi ‘Anàlisi del consum de pa en el target infantil’, fet per l’Institut d’Investigacions de Mercat i Màrqueting Estratègic (Ikerfel) per a Incerhpan.

I aquest descens s’ha produït especialment en el berenar. Concretament, quatre de cada deu pares enquestats indiquen que els seus fills mengen menys entrepans. La preferència per altres productes (35%) i una equivocada percepció que el pa és poc saludable (21%) són altres dels frens indicats pels pares.

D’aquí la importància de seguir impulsant campanyes com l’actual perquè els escolars desenvolupin l’hàbit de mantenir una dieta equilibrada, tal com mostrem, per exemple, en els anuncis de la nostra campanya en televisió”, afegeixen des d’Incerhpan.

Bond ia amb pa 2‘Roadshow’ per Catalunya

L’any 2020, amb l’apogeu de la Covid-19, no es va poder realitzar una de les mesures estrella d’aquesta campanya: el ‘roadshow’ amb l’autobús tematitzat per diverses ciutats espanyoles. Així, els vint dies de visites previstes a ciutats van haver de traslladar-se a enguany.

Segons va desvetllar per la revista Newspa el director d’Incerhpan, està previst que aquest tercer any de campanya l’autobús tematitzat visiti un mínim de set ciutats catalanes, que podrien arribar fins i tot a ser deu.

Encara està pendent que el gremis flequers de Catalunya, d’una manera coordinada a través de CEOPPAN, decideixin la llista definitiva. Aquesta no s’ha definit abans ja que, a causa dels diversos rebrots de Covid-19, els ajuntaments no autoritzaven aquests tipus d’activitats per evidents motius sanitaris.

Tot i que encara no s’han precissat les dates, el passat 9 de setembre es van reunir els organitzadors per definir-ho, i e breus tindrem el calendari establert, atès que el ‘roadshow’ ha de tenir lloc, lògicament, durant el curs escolar.

L’autobús que protagonitza el ‘roadshow’ compta en el seu interior amb un obrador de fleca. Rep la visita de classes de nens de 6 a 12 anys, els quals són atesos per un presentador disfressat de ‘Capità Pantástico’, a mes d’un mestre forner i d’un nutricionista. A dintre, es realitzen activitats al voltant del procés d’elaboració del pa, els seus valors nutricionals i altres temes relacionats, mentre els escolars pasten el seu propi pa.

Objectius de la campanya

L’objectiu principal de la campanya és millorar la percepció de la població entre 6 i 12 anys, de les seves famílies i del col·lectiu de professors sobre el pa i el seu consum. Així, els hi informa com un adequat consum de pa durant l’etapa infantil, gràcies a les seves bondats nutricionals, contribueix a mantenir un patró dietètic correcte i equilibrat. Bon dia amb pa 3

Ja abans de l’arrencada de la campanya el 2019, Incerhpan va treballar amb l’equip de l’agència de comunicació Tactics Europe, que integra com a directora científica a la doctora Beatriz Navia, tots els continguts, atès que la campanya té un enfocament bàsicament nutricional.

A més, tots els missatges van ser avaluats i aprovats per l’Agència Espanyola de Seguretat Alimentària i pel mateix Ministeri d’Agricultura, Pesca i Alimentació, entre ells, el logotip de la campanya. Sobre aquestes premisses s’han elaborat un bon nombre d’instruments promocionals, concebuts i dissenyats per a nens, que es poden consultar al web www.buenosdiasconpan.eu

D’una manera sintètica, el missatge que es trasllada als escolars és que han de portar una vida activa i seguir una dieta equilibrada i que per aconseguir les dues coses han de prendre pa diàriament.

El pa és sa, segur, comptem amb un elevat nombre d’especialitats, és fàcil de consumir en múltiples moments del dia, combina molt bé amb molts altres aliments, és assequible i és història i cultura. I a més, l’última Piràmide de l’Alimentació Saludable espanyola estableix un consum d’entre quatre i sis racions al dia de cereals i derivats”, recorda el director d’Incerhpan.

Per això, “hem de continuar actuant en el desenvolupament d’una política d’informació i promoció, amb especial atenció als nens, que són els consumidors del futur, i fer arribar les bondats del pa a tota la població per revertir la tendència estructural de caiguda del consum”, conclou.

Noticies relacionades