Buscar
Cerrar este cuadro de búsqueda.

La fleca amassa el futur amb excel·lència: brioixeria, pastisseria i degustació

La societat ha canviat després de diverses crisis, i la fleca s’adapta a les seves necessitats amb l’artesania com a bandera, però incorporant les demandes del consumidor: brioixeria, pastisseria, productes salats i degustació.

 

En l’article anterior vam parlar sobre com les diverses crisis i situacions excepcionals, han canviat les necessitats del consumidor que demanda productes flequers adaptats a un estil de vida saludable o a unes necessitats particulars de salut, i també l’aspecte ètic té cada vegada més pes en les decisions de compra dels ciutadans. Tanmateix, destaca com l’artesanalitat serveix cada vegada més com a factor diferenciador per atreure el consumidor espanyol. Però, què més ha canviat en la fleca i com mirem al futur?

Brioixeria i pastisseria

Una altra tendència molt clara és que la fleca s’està obrint cada vegada més a productes de brioixeria i pastisseria. En aquest punt, Jordi Farrés, mestre xocolater, prestigiós pastisser i professor de l’Escola de Flequers Andreu Llargués, recorda que la fleca és un ofici artesà on es tracta curosament un producte i una matèria primera de qualitat, i això té molt a veure amb la pastisseria. És natural, doncs, que cada vegada més, els flequers s’estiguin formant per oferir productes amb més qualitat i més refinats. “Perquè els clients, ja que s’apropen a la fleca a comprar un bon pa, també volen comprar un bon brioix i un bon postre. I més encara per les diferents Diades que hi ha, molt arrelades, al nostre país en el decurs de l’any. Jo crec que el futur va cap a la creació de nous productes enfocats a les Diades i les festivitats”, argumenta.

La brioixeria està guanyant molt d’interés a la fleca actualment. El forner s’està adaptant a les noves demandes del consumidor i està obrint cada vegada més el seu catàleg, més enllà dels productes de fleca”, coincideix Àngel Zamora, prestigiós mestre flequer, conegut per ser una de les cares visibles de la cooperativa fornera La Fogaina (la Garrotxa), ex alumne i professor de la nostra Escola. Des del seu punt de vista, els oficis s’estan obrint i barrejant cada vegada més, i tenen una mirada molt més àmplia que abans. Així, la fleca s’apropa a disciplines com la brioixeria, la xocolateria i la pastisseria gràcies a la formació.

 

«Els clients, ja que s’apropen a la fleca a comprar un bon pa, també volen comprar un bon brioix i un bon postre»

 

En aquest punt, la subdirectora de la nostra Escola, Mari Cruz Barón, destaca productes de tendència com ara el panettone, que “ha vingut per quedar-se, perquè és molt bo, amb un procés d’elaboració molt especial i ingredients excel·lents. I la gent, quan un producte és bo, sempre l’acull bé”, reflexiona. I, més enllà d’això, oferir aquest tipus de productes, encara que no siguin els que més es venen, sempre és un reclam que atreu i fidelitza clientela que arriba a la fleca per interessar-se i acaba comprant també altres productes.

Degustació

Barón també veu “gairebé imprescindible” la degustació a la fleca d’avui en dia, ja que permet oferir una major quantitat de productes per a poder gaudir al mateix establiment, ja sigui per esmorzar, berenar, etc. En aquest punt, destaca que el producte salat també té cada vegada més demanda. “La gent té cada vegada menys temps per cuinar o per anar a casa a dinar. I la fleca és el lloc ideal i molt fiable per al consumidor per anar a menjar una coca, una empanada, una pizza o un entrepà, a més de les quiches o els canapès, amb una varietat de producte molt alta», assegura.

 

«La degustació és una forma efectiva de promocionar nous productes i augmentar la interacció amb els clients»

 

I és que s’ha percebut un augment en l’interès per la degustació en les fleques a causa de la necessitat de diferenciar-se i atreure els clients en un mercat altament competitiu, segons Iván López, responsable de Publicitat de l’empresa d’interiorisme de botigues i comerços d’alimentació Cruz. “La degustació pot ser una forma efectiva de promocionar nous productes i augmentar la interacció amb els clients, la qual cosa pot portar a un augment en les vendes i la lleialtat del client”, assegura. Així, les fleques hauran d’enfocar-se a tenir espais més acollidors i permetre al client tenir zones d’autoservei, amb cada vegada més opcions de degustació, donant més visibilitat als nous productes, sempre amb una bona il·luminació. Sota el seu punt de vista, és important per als negocis flequers tenir un disseny diferencial.

En efecte, la degustació serveix per cobrir les hores mortes de venda “pura i dura del que seria pa i brioixeria. “Les franges on hi ha menys venda de producte és quan la venda cau i ve més de gust asseure’s a prendre un cafè, xerrar, comentar coses de feina… amb un cafè i una pasta, entrepà, pastisset, etc… Cal aprofitar això per tal d’implementar-ho a les botigues si l’espai que es disposa ho permet”, afegeix  Xavier Rigol, gerent de l’empresa de decoració de negocis i locals comercials i equipament per a obrador Terpan. Si es disposa de l’espai per poder-ho incorporar la degustació pujarà el tiquet mig d’un forn de pa, a més de fidelitzar la clientela i oferir un espai social on el nexe d’unió serà l’alimentació. “Resumint, és molt interessant introduir la degustació ja que augmentarem els ingressos d’una forma considerable”, assegura.

Sota el punt de vista de Jaume Cortés, director comercial de l’empresa especialista en el disseny, fabricació i instal·lació integral de botigues d’alimentació Instamat, en aquest àmbit “queda molt per fer”. Actualment, s’està potenciant el servei a les terrasses i eliminant servei a les taules, ja que el client demana més consum a l’exterior que a l’interior. Com a tendències de futur, menciona afavorir el take away, implementar menús de migdia basats en la carta de producte de cada establiment i anar cap a locals multi producte, aprofitant l’efecte crida d’un producte bàsic com el pa per a augmentar el tiquet mig.

 

 

Noticies relacionades