Search
Close this search box.

“Les fleques són un negoci compromès contra el malbaratament, i això és valorat pel consumidor”

Entrevistem Marie Lindström, directora de Too Good To Go a Espanya

Com va sorgir la idea de Too Good To Go, com es va posar en marxa el projecte i quina ha estat la seva història fins avui?

La idea de Too Good To Go va sorgir a Copenhaguen l’any 2016 gràcies a un grup d’amics que estava gaudint d’un bufet i, en acabar el mateix, van veure com els cambrers llençaven a les escombraries tot el menjar que havia sobrat. Aquesta imatge els va impactar, perquè era menjar que estava en perfecte estat i que, cinc minuts abans, ells havien estat gaudint. Va ser això el que els va portar a buscar una solució per  aturar els milers de tones de menjar que cada any es llencen arreu del món i l’impacte que això suposa tant a nivell social i econòmic com mediambiental. I van crear aquesta app per  connectar  milers de restaurants, supermercats, fleques, fruiteries i qualsevol establiment d’alimentació, per tal de vendre el seu excedent de menjar diari a preus més reduïts a qualsevol persona que vulgui salvar aquest menjar i així ajudar a cuidar del planeta i al mateix temps gaudir de bon menjar estalviant diners.

Des del principi,  l’acollida ha estat molt positiva. Avui dia, ja estem actuant contra el desaprofitament alimentari en 17 països d’Europa i Amèrica del Nord, on s’han salvat ja més de 240 milions de packs de menjar. En el cas d’Espanya, vam començar a actuar al setembre de 2018, i avui dia ja tenim presència a tot el país amb una comunitat que no para de créixer, amb més de 6 milions d’usuaris i més de 17.000 establiments, gràcies als quals ja s’han salvat més de 14 milions de packs de menjar, l’equivalent a haver evitat el desaprofitament de més de 14.000 tones d’aliments en menys de cinc anys.

Amb quants forners o fleques treballeu? Quants quilos de productes de fleca gestioneu al dia?

Gairebé un terç dels packs que se salven a través de l’aplicació són packs sorpresa de fleques i pastisseries, i avui dia estem treballant amb milers d’establiments del sector. De fet, és un dels segments majoritaris dins l’aplicació, i un dels favorits dels usuaris i usuàries. L’app està disponible per a tota mena d’establiments d’alimentació, ja siguin grans o petits, i s’hi ha suma un gran número de  fleques independents, com per exemple Méskpa, que cada dia ofereix packs amb el pa, els brioixos, els pastissos i altres productes que no ha venut durant la jornada per evitar-ne el desaprofitament.

Per què és interessant per a una fleca treballar amb Too Good To Go i quin benefici pot extreure’n, més enllà de la motivació ètica?

En primer lloc, és clar que reduir el desaprofitament d’aliments és una cosa en la qual tots, inclosos els establiments, estem cada vegada més sensibilitzats. Formar part del canvi i de la solució d’un problema global com aquest fa que tots ens sentim partícips de fer una cosa bona per a la societat i el planeta. Però, a més d’això, a través de l’app, els establiments valoren el seu excedent diari de menjar, de tal manera que poden donar una segona oportunitat a aquests productes que no han venut al llarg de la jornada i obtenir uns ingressos, minimitzant les pèrdues que abans hauria suposat el desaprofitament d’aquest menjar. Així mateix, és una oportunitat per a donar-se a conèixer a través de l’app a un públic diferent que recollirà directament el pack a l’establiment, per la qual cosa coneixerà el comerç i gaudirà dels productes. La bona experiència que tindran farà en molts casos que es converteixin en clients habitualsi que esdevinguin compradors habituals de l’establiment. A més, ser part d’aquesta comunitat que s’està creant a l’app també dona als flequers l’oportunitat de demostrar que són un negoci compromès en causes com aquesta, i això és una cosa que els consumidors valoren cada vegada més i que determina la decisió de compra en un consumidor cada vegada més conscient i responsable amb el medi ambient.

Segons la vostra experiència, el món de la fleca malbarata molt de menjar en comparació amb altres negocis d’alimentació, pel fet de ser un producte fresc a consumir en el dia?

En general, es malbarata molt de menjar al llarg de tota la cadena d’alimentació, des del camp fins a la taula. Només a Espanya, cada any es malbaraten més de 7,7 milions de tones d’aliments, la qual cosa suposa uns 250 quilos de menjar malgastats cada segon. Menjar de tota mena, incloent-hi també pa, brioixeria i pastissos, que són productes frescos i peribles que, si no es venen al dia, es llencen. I és per això que, des de Too Good To Go, volem ajudar ja no només a resoldre aquest problema del desaprofitament alimentari, sinó al mateix temps ser un aliat per a les fleques i qualsevol altre establiment, ajudant-los perquè aquest excedent que tenen al final del dia pugui ser aprofitat, de tal manera que ni el treball, ni els recursos invertits, ni el propi producte sigui malgastat, i a més minimitzar també l’impacte econòmic que hauria suposat el seu desaprofitament per al comerç.

Què li diria a un forner que estigui pensant a començar a treballar amb vosaltres? Com és el procediment per a començar i com funciona el servei?

El funcionament és molt senzill i flexible, i s’integra i adapta de forma molt fàcil al dia a dia del negoci. Una persona del nostre equip s’encarregarà d’explicar-li com funciona l’app, com preparar els packs i els productes que s’hi poden posar. Encara que nosaltres ens encarreguem d’assessorar-lo, és l’establiment qui defineix el contingut del seu pack i la quantitat de producte, així com el valor, que s’oferirà en l’app a un terç del preu original que tindria en botiga. A partir d’aquí, els comerços tenen accés al seu propi perfil dins de la plataforma, i amb només uns clics cada dia poden publicar a l’aplicació el número de packs que tenen per  oferir amb l’excedent del dia, si és que aquell dia han tingut producte que s’ha quedat sense vendre. Després, s’estableix l’hora de recollida i ja només queda esperar que els usuaris que salven aquests packs s’acostin fins a l’establiment per  recollir-lo i gaudir del contingut. També cal assenyalar que tenim un equip sempre a disposició dels comerços per   resoldre qualsevol dubte o qüestió.

Quants clients consumidors teniu a Catalunya i quins són els productes flequers que més demanden?

No tenim les dades deslocalitzades per comunitats, però a nivell nacional ja comptem amb més de 6 milions d’usuaris. Quant a informació concreta sobre els productes flequers que més es demanen, no tenim informació al detall, ja que el contingut dels packs és sorpresa i depèn cada dia de l’excedent que hagi tingut aquest comerç. Però sí que és cert que els packs de fleques estan entre els favorits dels usuaris, i, com deia abans, gairebé un terç de tots els packs salvats a través de l’app són packs de fleques i pastisseries.

Quins consells donaria a un forner per a limitar el desaprofitament de menjar en el seu establiment?

Crec que el sector està cada vegada més conscienciat i sensibilitzat sobre aquest tema, i cada vegada són més les accions que porten a terme per intentar reduir al màxim el  desaprofitament, ja que també és necessari per a la rendibilitat del seu negoci. En aquest sentit, el més important és la prevenció: tot el que es pugui fer per  prevenir el desaprofitament és  clau, perquè el millor residu és el que no es genera, però és cert que amb una demanda que varia cada dia, això és molt complicat. A partir d’aquí, hi ha moltes opcions, com la donació, en cas de ser possible, o utilitzar la nostra app com a eina complementària per  evitar el desaprofitament de producte d’última hora. També hi ha petites accions de reaprofitament que es poden fer: per exemple, el pa que no s’ha venut es pot llescar i fer-ne pa torrat, o fer-ne pa ratllat i  després vendre’l a l’establiment. Hi ha diferents opcions i tot el que es pugui fer per  evitar el desaprofitament és rellevant, perquè encara que semblin petites accions, amb la suma d’aquests gestos i actuant junts, podem fer front a aquest desafiament.

Amb el suport de: