Entrevista a Ramón Sánchez, director de l’Organització Interprofessional de Cereals Panificables i Derivats (Incerhpan).
Reconeguda oficialment pel Ministeri d’Agricultura, Pesca i Alimentació, a Incerhpan hi participen totes les organitzacions sectorials a nivell nacional del món dels cereals, des de la innovació en llavors, fins a la indústria de fleca, passant per les organitzacions agràries, operadors comercials, indústria farinera, llevats i el món de la ciència i tecnologia dels cereals. Des de 2019, desenvolupa,amb recolzament institucional estatal i europeu, la campanya “Bon dia amb pa!”, que pretén informar i formar nutricionalment a nens de 6 a 12 anys i al seu entorn familiar i educatiu, sobre la necessitat de prendre pa diàriament, per tal de portar una dieta equilibrada i una vida activa.
En què consisteix la campanya “Bon dia amb pa!”, en quin moment es troba i quins són els seus resultats, de moment?
L’any 2018, Incerhpan va presentar a l’Agència Europea dels Consumidors, Salut, Agricultura i Alimentació el projecte “Bon dia amb pa!”. Tots els missatges nutricionals van ser validats per l’ Agència Espanyola de Seguretat Alimentària i Nutrició l’any 2019 i sobre això s’ha elaborat un bon nombre d’instruments promocionals, concebuts i dissenyats per a nens, que es poden consultar al web www.buenosdiasconpan.eu La campanya, que compta amb una aportació del 70% per part de la Unió Europea, té una durada de tres anys, de 2019 a 2021. A hores d’ara ja hem començant amb les primeres accions del tercer any de campanya i els resultats obtinguts en els dos anys previs són molt positius. L’any 2019 el nombre total d’impactes reals va superar els 40 milions i el 2020 s’ha situat en els 19 milions. Lamentablement, el 2020, a causa de la Covid-19, no es va poder realitzar el ‘roadshow’ amb un autobús tematitzat, de manera que els vint dies de visites a ciutats han hagut de traslladar-se a 2021.
Quines ciutats catalanes visitarà l’autobús de la campanya i quan?
Està programat que en aquest tercer any de campanya l’autobús tematitzat visiti un mínim de set ciutats catalanes, que podrien arribar fins i tot a ser deu. Serien els Gremis de Fleca de Catalunya els que d’una manera coordinada a través de CEOPPAN, que és l’organització que els representa a la Interprofessional, decideixin la llista definitiva. Pel que fa al moment de la visita, es trobava programat fer-ho entre els mesos d’octubre i novembre, atès que el ‘roadshow’ ha de tenir lloc, lògicament, durant el curs escolar. L’autobús, que en el seu interior compta amb obrador de fleca, rep classes de nens de 6 a 12 anys, els quals són atesos per un presentador disfressat de ‘Capità Pantástico’, un mestre forner i un nutricionista. A dintre, es realitzen activitats al voltant del procés d’elaboració del pa, els seus valors nutricionals i altres temes relacionats, mentre els escolars pasten el seu propi pa. En aquests moments, a causa de la Covid-19, els ajuntaments no estan autoritzant aquesta activitat per evidents motius sanitaris, i haurem d’esperar al mes de setembre per poder precisar les dates.
Quines són les idees principals que la campanya vol fer arribar a la societat?
L’objectiu central de la campanya és millorar la percepció de la població entre 6 i 12 anys, de les seves famílies i del col·lectiu de professors sobre com un adequat consum de pa durant l’etapa infantil, gràcies a les seves bondats nutricionals, contribueix a mantenir un patró dietètic correcte i equilibrat. Abans de l’arrencada de la campanya el 2019, Incerhpan va treballar amb l’equip de l’agència de comunicació Tactics Europe, que integra com a directora científica a la doctora Beatriz Navia, tots els continguts, atès que la campanya té un enfocament bàsicament nutricional. Tots els missatges van ser avaluats i aprovats per l’Agència Espanyola de Seguretat Alimentària i pel propi Ministeri d’Agricultura, Pesca i Alimentació, entre ells, el logotip de la campanya. D’una manera sintètica, el missatge que es trasllada als escolars és que han de portar una vida activa i seguir una dieta equilibrada i que per aconseguir les dues coses han de prendre pa diàriament.
Com veu el panorama actual pel que fa a consum de pa, especialment a nivell infantil, i la seva tendència a futur?
A la fi de cada any de campanya efectuem una avaluació de la percepció del pa per part de famílies amb fills entre 6 i 12 anys. L’estudi el realitza una entitat especialitzada i independent. En l’últim informe, elaborat al desembre de 2020, constatem que el pa és un aliment que està molt present en la llista de la compra de les famílies, encara que el seu consum ha baixat durant els últims anys. Prova d’això és que el 39% de les llars espanyoles amb nens d’entre 6 i 12 anys consumeix pa menys de dues vegades al dia, tal com es desprèn de l’estudi ‘Anàlisi del consum de pa en el target infantil’, fet per l’Institut d’Investigacions de Mercat i Màrqueting Estratègic (Ikerfel) per a Incerhpan. I aquest descens s’ha produït especialment en el berenar. Concretament, quatre de cada deu pares enquestats indiquen que els seus fills mengen menys entrepans. La preferència per altres productes (35%) i una equivocada percepció que el pa és poc saludable (21%) són altres dels frens indicats pels pares. D’aquí la importància de seguir impulsant campanyes com l’actual perquè els escolars desenvolupin l’hàbit de mantenir una dieta equilibrada, tal com mostrem, per exemple, en els anuncis de la nostra campanya en televisió.
Què fa i què més pot fer el sector per conscienciar la societat de la importància del pa en una dieta sana?
El primer que vull destacar és la necessitat d’actuar com a cadena en conjunt. Potser, si Incerhpan no hagués comptat amb el suport de les organitzacions agràries i de cooperatives, l’actual campanya no hagués estat aprovada per Brussel·les. No ho sabrem mai. Però el fet que la Interprofessional integri a tretze associacions sectorials ens dóna una major fortalesa i una visió global, que en l’actualitat resulta imprescindible. Pel que fa a què més podem fer, crec que donar una major dimensió a iniciatives com “Bon dia amb pa!”. El sector de fleca en el seu conjunt factura més de 4.000 milions d’euros anuals i, per exemple, a l’actual campanya li dedicarem 484.000 euros el 2021, xifra que representa el 0,01%. El pa és sa, segur, comptem amb un elevat nombre d’especialitats, és fàcil de consumir en múltiples moments del dia, combina molt bé amb molts altres aliments, és assequible i és història i cultura. I a més, l’última Piràmide de l’Alimentació Saludable espanyola estableix un consum d’entre quatre i sis racions al dia de cereals i derivats. Hem de continuar actuant en el desenvolupament d’una política d’informació i promoció, amb especial atenció als nens, que són els consumidors del futur, i fer arribar les bondats del pa a tota la població per revertir la tendència estructural de caiguda del consum.