Buscar
Cerrar este cuadro de búsqueda.

El valor nutricional dels aliments

Què signifiquen els valors nutricionals dels envasos? Què diu la legislació actual sobre aquests?

El valor nutricional d’un aliment engloba les seves qualitats nutritives, que poden ser: lípids (greixos), minerals, vitamines, glúcids (sucres) i oligoelements essencials, per exemple; Fluor, Iode, Seleni i Silici (metal ·loides), Crom, Cobalt, Ferro, Liti, Manganès, Molibdè, Níquel, Coure, Estany, Vanadi i Zinc (minerals). Així doncs, podem determinar que el valor nutritiu és sinònim a la qualitat nutricional d’un aliment. En funció d’això, els aliments contribueixen significativament a l’aportació total necessària d’una dieta saludable i equilibrada.

El valor nutritiu d’un aliment resulta del contingut de nutrients i de l’energia alimentària disponible del contingut calòric de l’aliment. Hi ha molts nutrients, per tant hi ha molts valors nutricionals.

La disponibilitat («biodisponibilitat») dels ingredients per als humans també és important, i també s’han d’observar les proporcions, especialment respecte a la quantitat d’energia alimentària (densitat nutrients). Un alt contingut de nutrients amb quantitats baixes de calories es considera altament nutritiu.

Què és un nutrient?

Els nutrients són diverses substàncies orgàniques i inorgàniques que són absorbides pels éssers vius per a sustentar-se i són processats pel metabolisme. La diversitat i les diferents necessitats dels éssers vius encara es poden resumir en grups de nutrients essencials. Sobretot, el tipus, l’origen, l’ús i el requisit quantitatiu dels nutrients serveixen com a base per a la categorització.

Tot nutrient té funcions (bioquímica, fisiologia dels nutrients), són principalment recognoscibles quan són ingerits en quantitats insuficients (funció – dosi – efectes). Una ingesta massa alta també
condueix a efectes negatius (reaccions tòxiques; cròniques enfront d’agudes).

«Els principals nutrients són els hidrats de carboni i les proteïnes que aporten energia dietètica»

Les pèrdues dels valors nutricionals

Aquestes pèrdues depenen del tractament dels aliments en el costat del subministrament d’aliments (pèrdua durant el transport, emmagatzematge, preparació, etc.)

Els principals nutrients són els hidrats de carboni i les proteïnes, que aporten principalment energia dietètica, però també els àcids grassos essencials i els aminoàcids; altres nutrients essencials com les vitamines i els minerals, així com els ingredients bioactius (per exemple, fitoquímics).

Què són les quantitats de referència?

Les quantitats de referència són una guia per a preparar una dieta diària. Es basen en recomanacions nutricionals en termes d’ingesta diària de calories i nutrients clau. Es recomana una ingesta calòrica diària mitjana de 2.000 kcal/dia per a les dones, i 2.500 kcal/dia per als homes.

El legislador europeu ha basat les ingestes de referència en la recomanació per a les dones i després ha fixat ingestes de referència de greixos, àcids grassos saturats, hidrats
de carboni, sucre i sal que es corresponen amb les recomanacions nutricionals.

Què signifiquen els valors nutricionals dels envasos?

Quan es llegeix la informació nutricional en l’empaquetatge dels aliments, és complicat entendre-ho.

Kcal simbolitza una quilocaloria. Una quilocaloria és una unitat d’energia tèrmica que equival a 4,1868 quilojuliol(KJ), i, així mateix, a 1000 calories (cal). Les quilocalories (kcal), essencials per a l’ésser humà, reben el nom de metabolisme basal. Aquest indica les quilocalories mínimes que cada cos en repòs necessita perquè òrgans i teixits exerceixin les seves funcions bàsiques per a sobreviure.

També es mesura amb quilocalories (kcal), la quantitat d’energia que aporten els aliments i la quantitat d’energia cremada mitjançant un esforç físic.

Depenent de factors com la quantitat d’enzims o bacteris, per exemple, un individu pot absorbir menys o més quilocalories ingerint el mateix aliment.

A més, els aliments que necessiten de més energia per a ser digerits, com a grans integrals i verdures més fibroses, aporten menor valor energètic que les quilocalories que contenen, ja que una quantitat és usada per a aquest procés.

«El legislador europeu ha basat les ingestes de referència en la recomanació per a les dones»

Comprendre la taula nutricional

Els «Set» es donen en la majoria dels envasos, és a dir, els set detalls més importants, com el contingut d’energia en kilojulios (kJ) o quilocalories (kcal), grasses, àcids grassos saturats, carbohidrats, sucre, proteïnes i sal. Però altres nutrients com a fibres dietètiques, minerals, vitamines o substàncies vegetals secundàries també poden tenir el seu lloc en la llista.

La descripció es refereix, d’una banda, a 100gr o 100 ml, i d’altra banda, a la grandària de porció especificat habitualment per 100g de producte acabat.

Quina és la diferència entre quilo juliols (kJ) i quilocalories (kcal)?

Quilocaloria és la unitat d’energia emmagatzemada en els aliments. Les quilocalories indiquen l’energia que li subministra al cos a través dels aliments. En ciència, les calories es defineixen com l’energia necessària per a escalfar 1 litre d’aigua exactament a 1 °C. Aquesta és una unitat d’energia tèrmica que quantifica el valor calorífic d’un aliment. L’energia que necessita el nostre cos es mesura en calories.

La unitat «quilocaloria» va ser reemplaçada per la unitat “quilo juliol” en 1978 a causa d’acords internacionals. El nom es remunta al físic anglès JP Joule. És un mitjà d’energia i correspon al treball requerit per a moure 1 kg en un segon.

Reglament d’Informació Alimentària

L’etiquetatge del valor nutricional dels aliments envasats va passar a ser uniformement vinculant en tota la Unió Europea. Des del 2016, l’energia i les quantitats de greix, àcids grassos saturats, hidrats de carboni, sucre, proteïnes i sal han de ser declarades en pràcticament tots els aliments envasats. L’etiqueta de valor nutritiu té una manera de tabular i ha de contenir informació proporcional per a 100g de 100 ml. D’aquesta manera, es poden comparar els aliments entre si.

A més de la informació obligatòria en la taula de valors nutricionals, es permet incloure la informació sobre quantitats de referència per a la ingesta d’energia i nutrients seleccionats (Quantitats Diàries Orientatives, GDA).

La informació es pot proporcionar també en la part frontal de l’embalatge. Pot, i preferiblement, ha de referir-se a 100 g/ml o una porció de l’aliment. En relació amb la informació per porció, sempre es requereix la informació addicional de calories per 100 g/ml, perquè així els consumidors sempre poden conèixer el contingut energètic de les quantitats de referència, independentment de la grandària de la porció.

L’especificació de la quantitat de referència per porció és una ajuda per a classificar la quantitat de consum habitual d’un aliment en relació amb les quantitats de referència diària d’energia, greix, àcids grassos saturats, sucre i sal.

Greixos, hidrats de carboni i proteïnes

Així s’han d’interpretar els principals nutrients: La informació sobre els principals nutrients és particularment important quan es tracta de mantenir una dieta equilibrada de pes. Aquí hi ha alguns consells per a interpretar els números.

  1.  Greix: Qualsevol que sigui el producte, es pot jutjar per la següent classificació. Si desitja perdre pes, té sentit utilitzar principalment productes amb un contingut de greix de 0 a un màxim de 15 grams per cada 100 grams.

Contingut de greix per 100 g d’aliment
Avaluació:
• 0 – 5 grams – Baix en greix
• 6 – 15 grams – Greix mitjà
• 16 – 25 grams – Ric en greix
• Més de 25 grams – Molt alt en greix

  1.  Hidrats de Carboni: Són importants proveïdors d’energia per al nostre organisme i han de consumir-se regularment, però no en grans quantitats desmesurades. En termes d’una equilibrada dieta de pes, els productes rics en carbohidrats constitueixen una quarta part de l’alimentació diària de la ingesta d’una persona.
  2.  Proteïnes: Per a mantenir-se en el seu pes ideal és important consumir suficient proteïna. La proteïna és necessària per a mantenir els músculs. Per tant, els aliments rics en proteïnes són benvinguts, però ha d’assegurar-se que siguin baixos en greixos.
  3.  Sal: Recentment es va actualitzar la normativa i es va recomanar reduir el contingut de sal del pa, que actualment és una mitjana d’1,8 a 2,2%, segons el contingut de farina/aigua. El valor del contingut de sal en el pa tipus baguette després de la precocció i/o cocció final varia entre un 0,8 g o superior 1,2g per 100 g de pa acabat, aquesta proporció varia en funció del tipus de pa.

Noticies relacionades

Amb el suport de: