La fleca artesana és un sector que ofereix grans i variades oportunitats professionals a les persones interessades a treballar en un ofici fascinant, creatiu, enriquidor i arrelat en una tradició ancestral. La manera més tradicional de començar una trajectòria professional és el relleu generacional, però també n’hi ha d’altres com obrir un nou negoci, deficar-se a la formació, hostelería o restauració o fer recerca de nous productes. Ara bé, entre el ventall d’oportunitats que n’hi ha, la formació o la molineria, són dues alternatives poc conegudes però molt ben considerades.
Formar-se per formar
La responsable de Formació del Gremi, Montse Ruiz, explica que hi ha una sortida professional interessant a la fleca, que és la de formador. Òbviament, a la Baking School només es compta amb professionals amb experiència en el sector. “Una persona no pot ser formadora si no passa pel món laboral i adquireix suficient experiència”, resumeix. També ha de cursar una formació específica en metodologia pedagògica, en concret el certificat de professionalitat en docència de formació per a l’ocupació. A més a més, han de cursar diverses formacions en eines pedagògiques que el Departament de Formació del Gremi i la mateixa Baking School imparteixen als seus formadors, com a part integrant de la formació continuada del personal de l’Escola. A part d’això, “els formadors han de tenir capacitat pedagògica, perquè no és el mateix elaborar que ensenyar, i es requereixen unes habilitats específiques com a formador, així com estar al dia de totes les tendències del sector, evidentment”, explica. “La idea és que, quan domines l’ofici, i només llavors, pots col·laborar a fer que el sector evolucioni compartint els coneixements adquirits durant la teva trajectòria”, conclou.
Un bon exemple de formador flequer és Matt Valette, qui reconeix que mai no s’havia plantejat impartir classes fins que el Yohan li va proposar incorporar-se a la Baking School. “Ara m’encanta, és una altra manera de veure la fleca, no tornaria enrere”, assegura. Des del seu punt de vista, un formador flequer ha de tenir, sobretot, “paciència i passió per l’ofici. Quan ensenyes amb passió, els alumnes aprenen millor i els inspira”, observa. A més a més, considera molt interessat haver treballat a diverses fleques per aprendre diferents punts de vista. Més enllà de la Baking School, indica que hi ha altres oportunitats per als formadors, com ara assessories per a fleques concretes o escoles internacionals arreu del món. “De vegades m’han trucat per anar a fer cursos a Mèxic o l’Índia, i són experiències molt enriquidores”, assegura.
Per a la subdirectora de la Baking School, Mari Cruz Barón, el més important és “saber transmetre el coneixement. Ser un gran professional no significa saber fer entendre el que es busca amb cada procés i cada tècnica”, reflexiona. “Has de saber transmetre el que necessita saber tant algú que acaba de començar en aquest món com algú que ja en sap molt i busca l’excel·lència. Aquestes dues són les branques amb més demanda actualment: la base, on hi ha molta gent interessada a aprendre, i l’especialització, per a professionals que es volen reinventar i millorar”, assenyala. Finalment, creu que “un formador s’ha de continuar formant constantment, perquè el sector canvia molt i has de conèixer les darreres tendències per poder ensenyar-les”.
En la mateixa línia, el director de la Baking School, Yohan Ferrant, destaca que “un bon formador, a més d’ensenyar, ha d’aprendre constantment. Si pot, ha de viatjar molt, veure moltes tècniques, conèixer molts flequers i ser molt obert de ment. Però, sobretot, no es pot creure que ho sap tot, i ha de continuar formant-se”, conclou.
Farineres: del molí al producte
Són moltes les grans empreses del sector que inverteixen en recerca i necessiten forners molt qualificats per desenvolupar nous productes. En aquest àmbit, destaquen les farineres, que necessiten forners per provar les farines i demostrar els productes flequers que es poden fer amb elles si es treballen bé. “És un gran valor afegit, perquè només veient el producte final, un forner pot veure les qualitats de la farina abans de comprar-la”, explica la Mònica.
“Naturalment, un dels principals problemes que té el sector és la manca de mà d’obra qualificada. Això és degut, en gran manera, al fet que no existeix, com a Alemanya o França, una formació reglada i obligatòria per poder exercir l’ofici”, opina Manel Cortés, qui, després de guanyar el Campionat d’Espanya i el Campionat del Món de Fleca, va aconseguir entrar a treballar com a tècnic demostrador a importants empreses internacionals.
“És una sortida molt interessant, però per accedir-hi primer t’has de guanyar un prestigi, ja sigui guanyant premis o demostrant que treballes molt bé. És una feina molt ben pagada, però alhora molt exigent i que requereix coneixements molt amplis. Ningú et regala res i, encara que és una sortida amb pocs llocs de feina disponibles, sempre es busca gent molt preparada”, explica. En aquest punt, recorda que “molta gent formada a la Baking School està treballant no només a departaments d’R+D de grans empreses, sinó també com a tècnic demostrador a importants empreses, normalment farineres, que volen demostrar que els seus productes funcionen, i ho volen fer acompanyats dels millors flequers”.
Cortés narra la seva experiència treballant juntament amb farineres per produir farines panificables. “En un moment donat de la meva carrera vaig percebre que hi havia una demanda d’aquest perfil, i hi havia molt poca gent suficientment preparada, així que vaig començar a estudiar i investigar sobre enzims per regularitzar i millorar les farines. Vaig identificar aquest àmbit i el vaig cobrir especialitzant-me de manera autodidàctica”, explica. En aquest punt, també recomana “estudiar anglès per poder accedir a empreses de l’àmbit internacional”.