Search
Close this search box.

L’Alimentaria&Hostelco més flequera

La fleca assoleix més protagonisme que mai a la darrera Fira Alimentaria & Hostelco, amb un nou espai dedicat al sector i amb la col·laboració del Gremi.

Un any més, la Fira Alimentaria & Hostelco ha mostrat el gran múscul de la indústria alimentària, tant a nivell global com local, amb la participació de més de 3.200 empreses expositores procedents de 68 països i una assistència de prop de 107.900 professionals, un 25% internacionals, de 120 països. Amb un impacte econòmic estimat de 180 milions d’euros, les xifres d’aquesta  gran plataforma firal per a la indústria de l’alimentació, les begudes, el foodservice i l’equipament hostaler reflecteixen la fortalesa del certamen, que ha ocupat prop de 100.000 m² de superfície neta d’exposició, pràcticament a  totalitat del recinte Gran Via de Fira de Barcelona.

IA, robots i aliments funcionals

En aquesta edició han destacat la participació internacional, els productes sostenibles i saludables, les solucions d’intel·ligència artificial (IA) i robòtica per al sector horeca i altres novetats que marquen el futur d’aquest gran sector. El saló ha estat un gran aparador amb centenars d’innovacions, entre les quals han destacat els aliments funcionals i més saludables. També s’ha constatat la transformació digital que està experimentant el sector, i s’ha pogut descobrir com les noves tecnologies i la intel·ligència artificial s’integren a la indústria i els serveis amb robots i noves solucions que optimitzen la gestió dels restaurants i els seus recursos, el manteniment, l’atenció al client o la sostenibilitat. D’altra banda, la gastronomia i l’auge de la proteïna, així com les últimes tendències al sector hostaler, han protagonitzat el programa de més de 350 activitats d’Alimentaria & Hostelco, en què han participat prop de 700 prestigiosos experts, xefs, forners i pastissers.

A més, Alimentaria & Hostelco ha mostrat el seu aspecte més solidari amb la presència d’un centenar de voluntaris de la Fundació Banc dels Aliments, que han recollit prop de 20.000 quilos d’aliments i begudes donats pels expositors.

La presidenta del Gremi de Flequers de la Província de Barcelona, Mònica Gregori, fa la seva valoració de la fira en el seu conjunt: “considero que cada cop més s’està apostant per la qualitat i la proximitat, i veig que s’estan portant a terme estratègies en aquesta direcció. Els consumidors cada cop més demanen productes saludables i de proximitat, hi ha una gran conscienciació vers el medi ambient i vers a recuperar la naturalitat dels productes. Molts consumidors, de fet, han patit conseqüències digestives per l’excés dels processats. Això està augmentant la demanda dels productes més naturals, més tradicionals i de proximitat”, indica.

Coffee, Bakery & Pastry

Però, davant de tot, Alimentaria & Hostelco 2024 serà recordada per la gran visibilitat que ha assolit la fleca, gràcies a la celebració, per primer any, de la nova àrea experiencial Coffee, Bakery & Pastry. Enfocat en cafeteria, te, pastisseria, fleca, gelateria, xocolata i complements, aquest nou espai ha mostrat l’oferta més completa en productes alimentaris, equipament, maquinària, accessoris i tecnologia. A més a més, en aquest espai s’han desenvolupat nombroses activitats, com degustacions, demostracions i ponències a càrrec de pastissers, forners i baristes de gran nivell.

Per descomptat, la fleca ha tingut un protagonisme especial en aquest espai, fruit, en gran manera, de la tasca del Gremi de Flequers de la Província de Barcelona i la seva cooperació amb l’organització de la fira per promoure i enfortir la cultura del pa en aquest important certamen. “Penso que és un gran reconeixement cap al nostre producte. El fet que tinguem un espai amb identitat pròpia en una Fira com l’Alimentaria&Hostelco és senyal de la importància que se li dona dins el sector alimentari. Aquesta importància l’hem guanyada gràcies a l’aposta per la qualitat i l’excel·lència que s’ha fet en els últims anys”, assegura Gregori, qui recorda que el pa i la brioixeria han passat de ser una comoditat a realment tenir un gran protagonisme pel fet d’oferir un ventall de peces d’alt nivell pel que fa a propietats organolèptiques, amb farines nobles de proximitat i amb alts nivells nutricionals, a més d’una gran bellesa. “Fem peces úniques que els consumidors perceben com a molt autèntiques i atractives”, incideix la Mònica.

Per la seva banda, Carles Cotonat, secretari general del Gremi, valora “molt positivament l’aposta que ha fet Fira Alimentaria&Hostelco per ‘verticalitzar’ la fira per diferents sectors d’activitat. Per al sector de la fleca i pastisseria es molt important comptar amb un espai propi, però alhora formar part d’una Fira transversal que ens permet compartir sinergies amb altres sectors que estan estretament relacionats amb els nostre. Sens dubte que Alimentari & Hostelco apostin per un pavelló dedicat a aquest espai es una demostració del reconeixement i demanda que actualment tenen els productes de fleca i pastisseria entre els consumidors, i del potencial de creixement del nostre sector”, subratlla.

La col·laboració del Gremi

En paraules de la presidenta del Gremi, “aquesta fira és la màxima representació de tot el sector alimentari en l’àmbit internacional. Fins ara, la fleca tradicional no hi havia tingut presència, però és molt important que hi siguem, ja que hem de posar en relleu el nostre producte, el pa tradicional, i no deixar l’espai únicament per a la indústria de les masses congelades. També és una oportunitat per acostar-nos al sector de la restauració, atès que cada cop més tenen inquietud per millorar el pa que posen a la seva taula, reflexiona.

Així, el nou espai Coffee, Bakery & Pastry ha comptat amb la col·laboració del Gremi i ha proporcionat als forners una oportunitat única per explorar noves tendències, accedir als coneixements d’experts i connectar amb proveïdors líders. D’aquesta manera, s’han pogut descobrir productes innovadors o evolucionats, tècniques de panificació d’avantguarda, models de gestió de negocis moderns i equips que optimitzen eficientment l’energia, entre altres aspectes clau.

Dins d’aquest espai dedicat a la fleca i tota la cadena de valor, el Gremi ha comptat amb un estand dinamitzador on ha posat en relleu la fleca artesana i ha ofert especialitats cada dia de saló acompanyat de forners agremiats. “Com a Gremi de la Província i des de la Federació Catalana d’Associacions de Gremis de Flequers, hem volgut donar la possibilitat a tots els flequers artesans que vulguin fer una degustació del seu producte més emblemàtic”, explica la Mònica, recentment nomenada presidenta també de la Federació.

A més a més, com a prescriptors de la fleca artesana, el Gremi i la Baking School han portat a terme diferents demostracions a l’espai Taste&Talks. Així, l’equip de fleca que va representar Espanya al Mondial du Pain 2023, David Hernández i Roger Vilardosa, juntament amb el seu entrenador, el mestre flequer Yohan Ferrant, han fet una demostració sobre alguns dels productes presentats al certamen i han parlat sobre noves tendències en fleca i brioixeria d’excel·lència.

En concret, han preparat in situ la peça artística que van fer al Mondial, a més d’oferir una degustació posterior de la baguet tradicional, el croissant i part de la brioixeria presentada al concurs. Aquesta demostració ha obtingut una gran afluència de públic, molt interessat a veure de primera mà l’elaboració d’aquests productes de màxima qualitat. Simultàniament a l’elaboració, s’ha debatut sobre el present i el futur del forn i la brioixeria artesana a Espanya.

Així mateix, també s’ha celebrat una demostració i el debat “La nova fleca artesana” a càrrec dels agremiats Daniel Jordà i Jordi Morera. En primer lloc, el Jordi ha dedicat la seva intervenció a parlar de diversos blats i diferents pans amb farines ancestrals. A continuació, el Daniel ha fet una xerrada sobre el brioix i ha ofert als oients una degustació dels seus productes basats en aquesta elaboració, com la mona i altres peces, a més de parlar sobre l’art de la fleca creativa i l’ADN del seu forn, Panes Creativos, de Barcelona, on és possible experimentar la fusió de la seva passió per l’art amb l’amor pel pa.

També ha despertat molt d’interès la intervenció de Xevi Ramon, el mestre forner artesà de cinquena generació i alma mater de Triticum (Cabrera de Mar), un projecte que va iniciar l’any 2006 amb l’objectiu de donar al pa la importància que mereix dins la gran tradició gastronòmica del país. D’altra banda, al taller “Avantguarda en fleca i pastisseria. Un món de sensacions i tendències”, Xevi Ramon va compartir protagonisme amb el jove Enric Badia, mestre forner de la quarta generació de Forn Elias, subcampió del Mondial du Pain 2021 i tercer classificat al Best of Mondial du Pain 2023 al Japó, fites aconseguides representant la Baking School.

A més a més, a Coffee, Bakery & Pastry s’han desenvolupat altres activitats, com degustacions, demostracions i ponències a càrrec de, per exemple, les campiones del món de latte art Carmen Clemente i Manuela Fensore. Així mateix, ha estat molt destacada la final del certamen “Vera Pizza Napoletana Champion Spain” i la participació de ponents de l’Associazione Verace Pizza (AVP). L’espai també ha presentat una demostració i la ponència del president de l’Accademia Maestri del Lievito Madre, Claudio Gatti, qui ha revelat els secrets del panettone, el famós dolç de Nadal italià.

Un encert amb projecció de futur

En definitiva, el nou sector Coffee, Bakery & Pastry, que ha reunit l’oferta més completa en aliments, begudes, equipament, maquinària i accessoris afins, ha demostrat ser tot un encert per al saló, amb un gran recorregut per davant. Així ho han indicat els expositors en les enquestes, on han declarat que estan “molt satisfets” amb el resultat de la fira i la seva creació. Des d’Alimentaria & Hostelco també diuen que estan contents d’haver rebut, a més, les visites de professionals del sector, de forners, pastissers, restauradors o persones del canal retail, ja que han pogut consolidar relacions i crear nous contactes comercials. Es confirma així que Coffee, Bakery & Pastry, que va néixer per donar resposta als nous reptes, formats i tendències del mercat, ha aconseguit el seu objectiu: ha transformat en realitat la seva proposta verticalitzada, amb personalitat i identitat pròpies, que facilita el contacte i l’intercanvi d’experiències, coneixement i negoci entre els professionals.

És per això que els organitzadors ja han anunciat que la propera edició d’Alimentaria & Hostelco, organitzada per Fira de Barcelona, que se celebrarà del 23 al 26 de març de 2026 al recinte de Gran Via, inclourà novament el sector Coffee, Bakery & Pastry, amb l’objectiu de satisfer l’alt nivell de demanda i reunir alguns dels principals protagonistes del sector flequer i del sector horeca, com el pa, la pastisseria i el cafè. Aquests sectors han experimentat un augment exponencial en els darrers quinze anys i han revolucionat les coordenades clàssiques de l’oferta en integrar, en molts casos, el canal retail. Des de la fira indiquen que, segons les previsions, la demanda continuarà creixent en el futur i cada cop hi haurà més propostes gastronòmiques de màxima qualitat, especialitzades i a mida del consumidor.

La Fira ha sabut adaptar-se, i en alguns aspectes avançar-se, a les tendències del consumidors i a les necessitats de les empreses i sectors expositors, dotant-se de molt contingut transversal que aporta molt coneixement nou i valor afegit addicional als sectors i empreses que assisteixin a la Fira i als visitant”, analitza Cotonat. “Pel futur crec que la incorporació de encara més contingut d’alt valor afegit pel visitant, ponències, demostracions, campionats, etc. anirà en augment. Estic convençut que és el que el visitants demanden, i a més aquestes activitats generen molt coneixement que les empreses i sectors que assistim valorem molt positivament”, incideix.

Ens encantaria seguir creixent amb la Fira per fer difusió de la cultura del pa i posar el nostre producte en el lloc d’honor que es mereix”, valora Mònica Gregori, qui avança que s’està treballant en noves iniciatives per portar terme. Amb l’experiència d’aquest primer any, hi ha algunes coses a millorar: el principal repte és coordinar i ajuntar les forces de tots els petits artesans, i aconseguir mostrar cadascun dels tresors que es fan en diferents parts del territori català. Així mateix, “cal establir sinergies amb la resta d’agents, tot posant en valor els agricultors que conreen el blat de manera sostenible i que recuperen blats antics més saludables, les farineres que molen respectuosament aquests blats de proximitat i nosaltres, els forners”, conclou.

Fotografia d’Helena Travesset

L’edició més internacional

D’altra banda, una vegada més, Alimentaria & Hostelco s’ha consolidat com un esdeveniment global estratègic per a la internacionalització de les seves empreses participants. Aquesta edició ha destacat, precisament, per la seva dimensió global, ja que ha comptat amb més de 900 empreses internacionals, liderades per les italianes, i amb un remarcable retorn de les asiàtiques, especialment de la Xina, Corea del Sud i Tailàndia.

La cita firal ha revalidat el seu lideratge potenciant la complementarietat dels seus sectors representats i oferint una gran plataforma de negoci per als seus professionals. Entre els assistents hi havia 2.200 compradors importants convidats procedents de mercats estratègics per a l’exportació d’aliments i l’equipament hostaler, com la Unió Europea, els EUA i Llatinoamèrica, que han participat en unes 13.500 reunions amb empreses.

Per al director general d’Alimentaria Exhibitions, J. Antoni Valls, aquesta edició ha estat un èxit rotund d’internacionalització i mostra el gran poder de convocatòria d’Alimentaria & Hostelco, que ha recuperat les seves xifres prepandèmiques i a compradors de països estratègics com la Xina. El saló es consolida així com una de les principals trobades de negocis internacionals del sector”, ha destacat.

Amb el suport de: